Søndre
Ringgade set fra Harald Jensens Plads ned mod Ringgadebroen.
Stenders Forlag, Aarhus 585. Ikke postsendt.
I
1930´erne var der overalt i landet stor arbejdsløshed, i særdeleshed i
Aarhus.
Byrådet
arbejdede derfor på, at der skulle tilflyde Aarhus statsmidler i form
af beskæftigelseshjælp til imødegåelse af arbejdsløsheden. Ambitionen
var at bruge disse penge til at bygge Ringgadebroen. Det lykkedes at få
tilkendt de fornødne midler, og arbejdet med at bygge Danmarks største
landbro (300 m.) kunne tage sin begyndelse.
Ringgadebroen fik enorm betydning for infrastrukturen i Aarhus. Forud for indvielsen 1. juni 1938 måtte al trafik fra syd, der skulle videre vest- eller nordpå nemlig gå gennem Aarhus By og enten køre gennem Frederiksgade/Immervad eller ned over Vester Allé gennem Mølleengen.
Der
var tale om meget fremsynede byrådsmedlemmer, der dels fik udvirket, at
Ringgadebroen blev bygget, men også, at man fik dimensioneret Søndre
Ringgade med i alt 4 kørebaner, 2 i hver retning. Der lød imidlertid
også kritiske røster. Bl.a. mente mange, at det var det rene fråds med
plads. Eftertiden har vist, at broen ikke alene var uundværlig for
byens infrastruktur, men i dag næsten er for lille til at tage den
voksende bytrafik.
Søndre
Ringgade blev anlagt i perioden 1925 – 1939 og navngivet i 1931. Gadens
anlæg følger nøje den plan, som Hack Kampmann udarbejdede i 1898.
Ringgaden
blev planlagt som en ring uden om den daværende bykerne og skulle sikre
en forbindelse mellem de fremtidige ydre bydele. Samtidig skulle den
lede den gennemgående landevejstrafik uden om bymidten.
Foregående planche | Planche 14 | Næste planche |
Tilbage til starten på vandretur 1 | Tilbage til hjemmesidens startside |