Aarhus:
Aarhus Havns historie
Byen
Aarhus blev grundlagt ca. år 1000 ved kystlinjen nord for Aarhus Aa,
der løb fra Brabrand Sø ud i Aarhus-Bugten. Byen har sit navn netop fra
denne å. Aros (der er det latinske navn for Aarhus) betyder å-munding.
Helt frem til midten af 1800-tallet lå Aarhus Havn inde i selve åen,
hvis yderste udløb udgjorde kajpladsen for de skibe, der lossede og
læssede varer, først og fremmest fisk og landbrugsprodukter. Der blev
efterhånden anlagt mindre kajanlæg langs kystlinjen på begge sider af
åen, hvor større skibe kunne lægge til.
I
1840 blev det besluttet at bygge en
ydre havn. Der blev på begge sider af åudløbet bygget moler ud fra
kysten, en sydlig og en nordlig mole. Kort tid efter kom en ny nordre
mole til, således at den ydre havn herefter bestod af Sønder Mole,
Nordre Mole og en egentlig Midtermole, der delte havnen op i 2
bassiner, et nordligt bassin og et sydligt bassin (se planche 6). Fra
1845 var den ydre havn herefter en realitet.
I
1915 besluttede Aarhus Byråd at udvide havnen kraftigt mod syd, idet
der blev bygget en ny mole syd for den oprindelige Søndre Mole. Den nye
mole fik navnet Benzin- eller Oliehavnen. Herved skiftede den
oprindelige sydmole navn til Mellemarmen.
Omkring år 2000 byggedes der
en ny og langt større mole syd for Benzinhavnen. Den nye mole fik
navnet Containerhavnen, der dækker
et område på størrelse med 100 fodboldbaner.
Langs
kysten og i forbindelse med det nordre kajanlæg blev Aarhus
Lystbådehavn placeret. I forbindelse med etablering af Containerhavnen
blev der på dennes sydside plads til en helt ny og mondæn lystbådehavn.
Havnens
udvikling kan bedst beskrives ved at sammenligne den mængde gods, der
gennem tiderne er gået over kajanlæggene. Der er tale om en næsten
1.000-dobling på de 150 år:
1854
|
1915
|
1922
|
1938
|
2007
|
15.739
tons
|
730.000
tons
|
1.029.000
tons
|
1.450.800
tons
|
12.600.000
tons
|
Kilder:
Aarhus gennem tiderne. Pjecen: Velkommen til Århus Havn